مطالب عمومی

شناخت پارچه های آریان نخ باف

آشنایی با انواع پارچه

  • ابریشم.
  • پنبه.
  • کتان.
  • پشم.
  • و الیاف مصنوعی (که نایلون، پلی استر، ریون و ویسکوز مهمترین آن‌ها هستند.).

پارچه پنبه‌ای

پارچه پنبه ای پارچه ای با حس خوب و آرام بخش که برای اکثریت، اطمینان خاطر از یک پارچه ایده آل را به همراه دارد. الیاف پارچه پنبه ای به شکل ‌هادی حرارتی عمل میکنند و حرارت بدن را به بیرون منتقل می نمایند، پس در نتیجه خنک هستند. گاها لباس های پنبه ای در بین عوام نخی هم نامیده می شوند.
ویژگی‌ این نوع پارچه این است که دارای قابلیت عبور هوا بوده و نرم و راحت می‌باشد.پنبه برای رشد به آب زیادی نیاز دارد. پنبه ارگانیک بهترین انتخاب برای انسان‌ها و محیط‌ زیست است، چراکه در هیچ مرحله‌ای از تولید آن خطری وجود ندارد. ویژگی‌ این نوع پارچه قابلیت عبور هوا، طول عمر زیادو سبک بودن آن می‌باشد.

محاسن پارچه پنبه ای

پارچه پنبه ای یکی از متداول‌ترین انواع استفاده شده پارچه‌ها در جهان است . این منسوج از نظر شیمیایی ارگانیک است ، یعنی هیچگونه اجزای مصنوعی در آن وجود ندارد . پارچه پنبه‌ای از طریق الیاف اطراف دانه‌های گیاه پنبه به دست می‌آید که به محض بالغ شدن دانه‌ها به شکل کرکی گرد پدیدار می‌گردند و به آن‌ها نخ ( پنبه‌ای ) گفته می‌شود .
نخ پنبه‌ای از لحاظ ساختار ، نوع و کیفیت بافت ، بسیار شبیه به نخ پنبه‌ای است اما از نظر شکل ظاهری ، همانند نخ پنبه‌ای است .
الیاف لباس ها ی پنبه ای در گرما با انبساط مولکول های پنبه جریان هوا را برقرار میکنند و خنک تر از پارچه های معمولی هستند و در سرما منقبض شده، و مولکول های پنبه گرمای بدن را حفظ میکنند.
ضد حساسیت: پنبه پوست را تحریک نمیکند، این خاصیت پنبه باعث می شود کسانی که پوست حساسی دارند به راحتی از آن استفاده کنند. وقتی دنبال لباس مناسب برای کودک هستیم، لباس پنبه ای اولین گزینه است.
وقتی دنبال لباس مناسب برای کودک هستیم، لباس پنبه ای اولین گزینه است.

پارچه های پنبه ای پر طرفدارترین پارچه ها

پارچه‌های نخ و پنبه بسیار پرطرفدار و پرکاربرد هستند. این پارچه‌ها به پوست آسیب نمی‌رسانند و حساسیت ایجاد نمی‌کنند. این پارچه ها باعث جریان هوا و تنفس بدن می‌شوند، به همین دلیل در هوای گرم، خنک هستند. البته لباس­‌هایی با الیاف پنبه­‌ای ضخیم­‌تر و گرم‌تر هستند و در سرما بدن را گرم می‌کنند. به دلیل این که این پارچه­‌ها پس از شستن آب می‌­روند، باید پیش از برش در آب انداخته شوند. همچنین نسبت به مرغوبیت جنس رنگ پس می­‌دهند. در صنعت به طور معمول الیاف پنبه را در محلول اکسیدان می­‌گذارند تا سفید شود. هر چه بیش­‌تر در این محلول بمانند، سفیدتر و البته کم دوام‌تر می­‌شوند. الیاف نخی در برابر چروک شدن بسیار حساس هستند. بهتر است این پارچه­‌ها برای لباس‌­های راحتی، منزل و لباس نوزاد به کار روند. این پارچه­‌ها بید نمی­‌زنند، ولی اگر در جای مرطوب و تاریک باشند، کپک خواهند زد.

پارچه پنبه چه کاربردی دارد؟

نزدیک به ۷۵ درصد از محصولات پوشاک جهان حداقل حاوی مقدار اندکی پنبه است.پارچه پنبه گسترده ترین الیاف منسوج استفاده شده در جهان است و تولید کنندگان می توانند این پارچه را به تعداد بی شماری از انواع مختلف محصولات تبدیل نمایند.پنبه بیشتر به عنوان عایق استفاده می‌شود و در ساخت پارچه‌های لباس و پارچه‌های نساجی کاربرد دارد. مثلا بیشتر تی شرت ها شامل حداقل مقداری پنبه هستند و در حقیقت شلوارهای جین صد در صد از طریق پنبه تولید می گردند. این پارچه برای تولید رخت حمام، پادری حمام و حوله به کار می رود و ساخت ملافه، پتو و لحاف از آن نیز متداول است. تولید کنندگان ممکن است حتی برای تولید پرده، تزئینات دیواری و سایر انواع دکوراسیون منزل نیز از پنبه استفاده نمایند.
چون پنبه قابلیت تنفس و قدرت جذب بالایی دارد، معمولا برای تولید لباس های آب و هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرد. نرمی پنبه باعث شده است تا گزینه خوبی برای لباس های رسمی و تجاری باشد. خاصیت ریخت (حالتیکه موجب خوش قوارگی و زیبایی ظاهر پارچه می شود) پارچه پنبه ای سبب شده است تا به عنوان یک پارچه ایده آل برای لباس های مجلسی بانوان شناخته گردد.
تولید کنندگان برای ساخت وسایل پزشکی نیز از پنبه استفاده می نمایند و این پارچه برای تولید طناب های صنعتی و سایبان نیز کاربرد دارد. در مجموع پنبه می تواند برای تولید هر نوع منسوج جهت استفاده های مصرفی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

در کل کاربردهای پارچه پنبه را می توان به صورت زیر خلاصه نمود

  • برای تولید لباس: استفاده شده در ساخت تی شرت، جین های آبی رنگ، لباس آب و هوای گرم، لباس های رسمی و تجاری، و لباس های مجلسی زنانه
  • برای وسایل و لباس های مخصوص حمام: استفاده شده برای تولید رخت حمام، پادری حمام و حوله
  • برای تولید منسوجات مخصوص خواب: استفاده شده جهت تولید ملافه، پتو و لحاف
  • برای کاربردهای پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *